Hälsa och perfektion…

…är två ord som allt för ofta nämns i en och samma mening upplever jag. Som yrkesperson inom hälsobranschen upplever jag denna kombination av ord ytterst opassande, främst eftersom perfekt/perfektion är något som allt för ofta går hand i hand med känslor av stress och illamående ifall en inte håller en lämplig nivå på sin perfektionism.

Med detta menar jag nu alltså inte att det vore något fel i att vilja göra sitt bästa av allt det en går in för att göra. Med handen på hjärtat kan jag skriva att jag själv hör till de personer som inte nöjer mig med att utföra någonting till hälften bra, utan det jag gör vill jag också göra bra och stolt kunna betrakta! Det jag däremot vill föra fram med detta inlägg är att perfektion allt för ofta lägger käppar i hjulen för en istället för att pusha en framåt mot ens målsättningar… 

Kanske någon känner igen sig från att vid något skede har försökt sig på en livsstilsförändring innefattande omställningar i kost och inledande av träning. En har då från första stund kört in i förändringen med hundra på och med det använt all sin befintliga energi. En har redan då från start strävat efter perfektion, alltså har inte det minsta lilla ”felsteg” varit välkommet i denna process. Med denna strävan har således även förväntningarna varit höga, liksom resultat borde komma snabbare ifall en sköter sig perfekt, vilket ju dock inte är sanningen ifall en håller sig till verkligheten, tyvärr.

Det händer sig alltså lätt att en kastar in handduken i ett mycket tidigt skede på grund av en enorm besvikelse på sig själv och allt vad beträffar hälsa! Perfektion är givetvis okej till en viss grad vid strävan efter en bättre hälsa. Det behövs lite perfektion för att göra de omställningar som krävs för en livsstilsförändring, annars händer det sig lätt att en oftare väljer den lättare utvägen då den aningen mer utmanande vore fördelaktigare med tanke på ens målsättningar. Dock får perfektion inte komma att dominera då det kommer till hälsa, kost och träning, bara ifall ens mål är att tävla inom någon typ av fitness-gren. En kan ju då möjligen fundera vad min åsikt är gällande alla dessa olika typer av fitness-grenar som numera finns tillgängliga för vem som helst att delta i, och jag kan ärligt skriva att min åsikt är den att det inte handlar om hälsa eftersom såväl träningsmängd och kost drivs till sådana radikala nivåer som lätt kan bli mer hälsovådliga än hälsosamma.

Hälsa ska inte handla om den perfekta kroppen eller tävling! Hälsa ska handla om känslan att må bra! Och med det skrivet önskar jag er alla en riktigt skön dag och bjuder här på lite färgglada bilder från denna dags första måltid som bland annat bestod av en smoothie innehållande mango och blåbär! Somrig och fräsch enligt min smak!

IMG_0331

IMG_0333

Kommentera

