”Lifvet” just nu… 

…är fyllt av husrenovering och arbete. Seriöst, inte mer än så faktiskt. ”Nej men vad kul” tänker säkert någon nu, för husprojekt är ju skitkul… nooooooot!

Till sanningen hör att detta projekt varit alldeles för långdraget enligt min mening… Orsak? Det lämnar jag oskrivet. Huset blev hur som helst i vårt ego i november 2015 och ännu då var känslorna kring ”jag är husägare” rätt upprymda och spännande och mina visioner kring renoveringen bara fladdrade kring huvudet på mig liksom glittrande färgglada fjärilar… För att sedan enkelt beskriva verkligheten så har känslorna kring huset varvat mellan allt från euforisk lycka och det att huset mer liknats vid en böld i r*ven… Honestly!

Okej… Alla vet vi att ens drömmar inte alltid kan gå i uppfyllelse vid sådana här projekt! En stor orsak är såklart ekonomin… alltså hur mycket money är en redo att satsa. Dessutom är det inte alltid möjligt att förverkliga visioner eftersom det bara faktiskt inte går! Fantasi är fantasi, verkligheten är en annan. Men största orsaken är självklart den att en inte är ensam om att ta alla beslut… Även om jag kan medge att jag i mångt och mycket nog stått föt besluten då jag upplevt min röst väga mer än sambons… Sådana gånger som jag till och med av ren barnslighet kunnat dra till att Molgan nog håller för min röst han (jag skojar inte, utan menar faktiskt Alfons Åbergs fantasikompis)…

Det har varit många stunder av tandagnisslan då allt bara känts hopplöst, liksom ”det där förbannade skitet” aldrig kommer bli klart. Små saker som kunnat ta evigheter att genomföra… Stunder då jag tappat humöret på min sambo… Stunder då jag tappat humöret på min familj som varit med och hjälpa från dag ett… Stunder då jag tappat humöret på allt och alla som funderat hur går det med huset och har ni inte flyttat redan????!

Men vet ni vad! Det är just det som är ett husprojekt!!! Det att ens nerver sätts på prov, det att ens relationer testas till dess gränser… Det är det som är det egentliga husprojektet! Att renovera eller bygga ett hus är inte särskilt svårt bara en är tålmodig och är omgiven av människor som vet och kan, dock är det samarbetet speciellt med ens nära och kära som är den största utmaningen. 

Till min stora glädje har vi nu äntligen ändå nått så långt att vi kunnat börja flytta in… Eller rättare sagt jag beslöt att nu i helvetet flyttar jag fastän allting inte riktigt är klart ännu. Sommaren är på intåg i sommarstaden Ekenäs och jag bara längtar efter spontana kvällar med terrass häng och andra kuligheter. Sådana småsaker är stora fröjder för någon som hittills under några år bott avsides på landsbygden.

Så riktigt snart flyttar även jag mitt arsel till huset och projekt ”övre våningen” kan börja… Hurra! Eller hur var det nu igen…(Känn ironin!)

2 thoughts on “”Lifvet” just nu… 

  1. Vad glad jag blev som äntligen får läsa ett ärligt inlägg om husrenovering, skitbra skrivet verkligen! (som alla dina andra inlägg). Allt som oftast skriver och säger folk att det är så jädrans roligt och att det ger så mycket att renovera..Visst, till en del kanske, men det mesta är nog ett rent helvete hahah..
    Är själv också mitt i husrenovering och älskar att se hur det går för andra i samma situation, då det mest känts som ett jäkla stressmoment och precis så som du beskriver det hela! Ja menar, finns det nåt värre än de som frågar ” har ni inte flyttat in redan?”.
    Vilken skitsnygg grå färg du har på väggen btw! Målade själv också hela vardagsrummet grått, som senare visade sig vara blått i mina ögon..slutade med att jag målade om allt till vitt, roligt med onödigt och dubbelt jobb,javisst!
    Är såå avundsjuk på de som faktiskt får FLYTTA in i sitt hem och inte bara se det som ännu är kvar att slita med innan man är ens i närheten av en flytt. Stort Lycka till i hemmet,ser så mysigt och fint ut!! 🙂

    Gilla

    • Oj, tack ska du ha för det Hannah! Du ska veta att det är med en känsla av seger som jag kommer sova min första natt i det där huset! Banne mig! 😀 Lycka till med din renovering! Du ska veta att jag sympatiserar! Verkligen!

      Gilla

Kommentera

