Syskonkärlek…

…är enligt mig den värsta och bästa kärleken som finns! Visst är familjen med alla dess medlemmar ett rätt så lustigt fenomen! Det är de personerna som står en närmast i livet, de en älskar med hela sitt hjärta och de som en är beredd att ge sitt allt för i kniviga situationer… Men ändå så är det även familjen som oftast driver en till vansinne och testar ens nerver så till den milda grad att det ibland är befogat att ta en liten paus från denna så älskvärda grupp av människor! Hur kommer det sig?

I mångt och mycket vill jag påstå att det oftast är den ljuva öppenheten och friheten till uttalanden som råder familjemedlemmar emellan som orsakar dessa högspänningar. Idag exempelvis var ett sådant tillfälle då min kära storebror kände för att kommentera just min blogg och inläggen jag skrivit. Han var så förundrad över min överdrivna positivitet i allt jag skriver och tyckte att det inte över huvudtaget speglar den lillasyster jag är med tanke på hur många gånger han fått uppleva mina entrén i barndomshemmet vid stunder då jag kanske inte varit på mitt bästa humör… Han glömmer dock att Formanshagen där han och jag vuxit upp är den tryggaste platsen i mitt liv och stället där jag i själen känner att jag fortfarande är ett barn och har friheten att uppföra mig så omoget som bara är möjligt ibland. Liksom han själv också väldigt ofta gör! (Bit i den du storbrorsan!!! Haha!!!)

Jag kan medge att det delvis ligger en sanning i hans åsikt angående mitt skrivas. Jag vill med mina texter förmedla de positiva synvinklarna för att kunna hjälpa andra finna nya tänkesätt kring mer eller mindre jobbiga ämnen, detta eftersom jag själv hanterar situationer med just det tänkesätt jag presenterar. Så hur hantera syskon som är väldigt bra på att berätta för en hurdan en är till sitt sätt, beteende och personlighet och som gärna lyfter fram ens mindre smickrande sidor och egenskaper?

  1. Kom ihåg att ditt syskon är en av de personer som känner dig allra bäst, alltså känner hen till dina svagaste sidor och vet mycket väl vilka knappar det lönar sig trycka på för att få igång bråk!
  2. Var medveten om att ditt syskon, liksom du själv, dagarna i ända ska hålla sig samlad, förståndig och ansvarstagande i skolan/på jobbet och bland vänner vilket gör att du som syster eller bror är ett tacksamt offer för utlopp av irritation och frustration eftersom hen vet att du inte kommer lämna denne för detta. Ni är ju trots allt samma kött och blod!
  3. Sköt om din självkänsla. Positivt sett är ditt syskon och dennes rakt på feedback ett rätt så bra test av den egna självkänslan eftersom kritik som kommer från den egna familjen oftast rotar sig djupare än kritik från omvärlden! En tar den mindre positiva kritiken inte så hårt ifall en är vän med sig själv utan sopar den istället av axeln och fortsätter umgås med sitt kära syskon utan att spilla allt för mycket energi genom att ladda upp sig och gå till motattack.
  4. Se det som om du gör ditt syskon en enormt stor tjänst genom att vara dennes boxningssäck ifall hen mår bättre efter dessa utlopp. 

Love you storebror!

Kommentera

