”Jag ÄR det jag VILL VARA”

Då vi snackar om att peppa sig själv så är detta en av mina främsta och bästa tips! Det handlar alltså om en enkel tanke som kan göra enorm skillnad bara en tänker den genuint, alltså bara en menar det en tänker. Det heter att ärlighet varar längst, så även då det kommer till det egna tänkesättet.

Vad om en ständigt tänker att ”det där skulle jag ALDRIG klara av”, ”jag har så dålig karaktär”, ”visst skulle också jag kunna göra det och det BARA jag hade tid/pengar/stöd/och så vidare ” eller ”jag skulle gärna vilja prova på den och den tränings formen men jag har så dålig kondition/sjuk rygg/sjuka leder/ingen tid över” och ”att äta hälsosamt är så dyrt och dessutom är det tråkig mat som smakar skit”… Ta i detta skede ett litet avbrott i ditt läsande och fundera samt känn efter (ANALYSERA dig själv aningen) vad får du för humör och känsla av dessa ”tankar”?

Detta är bara några exempel på mindre fördelaktiga tankar som var och en av oss säkert kan medge att vid något tillfälle har cirkulerat mellan våra öron. Alla stöter vi på situationer som kan komma att kännas obehagliga och otrygga eftersom det är något obekant för oss som vi aldrig tidigare provat på eller varit med om eller vi kanske bara inte vet hur vi ska hantera hela läget och situationen. Ibland upplever vi det enklare att sopa undan den där obehagliga känslan av osäkerhet, och ibland svårare. Allt hänger på hur gott självförtroende vi har just i den situationen och vad vi har för resurser.

Synd bara så får dessa demoner, även kallade negativa tankar, allt för ofta vara avgörande vid våra val. Det är nämligen våra tankar som styr våra val, alltså kan ens funderingar vara ens största hinder och bromspedal eller ens största hejarklack och gaspedal. Hur fånigt det än må låta så är det verkligen en själv som väljer ifall ens tankar skall bua åt eller heja på en själv! Det att våga tänka stort om sig själv innebär inte att en skulle vara arrogant, hög i korken, självisk eller upp över öronen fylld av sig själv. Det handlar snarare om att värna om sig själv och finnas där och räcka till för sig själv för att kunna finna livet rofyllt och värt att leva. 

Summa sumarum alltså, tänk istället tankar som ”jag ÄR det jag VILL VARA”, ”jag KAN GÖRA vad helst JAG VILL GÖRA”, ”jag är LIKA VÄRDEFULL som vem som helst annan”… Och så vidare, och så vidare och så vidare! En kan inte tänka för mycket av dessa tankar ifall en VILL VARA LYCKLIG!

Kommentera

