Variation för välmåendets skull!

Då någon frågar mig vad mitt mål med träningen är svarar jag alltid att må bra och upprätthålla en stark kropp som ska orka med mitt fysiskt tunga arbete. Att experimentera och prova på nya utmaningar i gymmet är ett stort intresse jag har som dessutom går hand i hand med mitt jobb, och jag strävar alltid efter att få träningen att kännas eftersom jag själv inte får så hemskt mycket ut av alla de jumpapass jag instruerar varje vecka i träningsväg. Visst kommer svetten fram (beroende på pass) men efter 11 år som instruktör så har min kropp vant sig vid de högintensiva puls höjande passen varför även jag bör vara mån om att ta hand om mig själv för att inte drabbas av belastningsskador.

De flesta tror dock att ifall en har ett så fysiskt arbete som jag så behöver en inte fundera på någon extra träning… Men hur är det då med exempelvis lokalvårdare, sjukvårdspersonal, byggarbetare och rörmokare som också är fysiskt utmanande jobb? Alla är de yrken som utmanar utövaren fysiskt, och alla utför vi vårt jobb vardagligen vilket innebär att vi gång på gång upprepar samma rörelsemönster enligt vad vårt arbete kräver av oss. Detta innebär att våra kroppar vänjer sig vid dessa rörelsemönster och stärker sig för att klara av utförandet av de specifika arbetsuppgifterna, vilket betyder att det är samma strukturer som ständigt belastas oberoende av hur god ergonomi vi har! Det samma berör, hör och häpna, även toppidrottare!

Det är här vikten av att vårda och sköta om sin kropp kommer in i bilden! All typ av träning är bra men en bör komma ihåg att kroppen mår bäst av variation! Våra kroppar är skapta för att vandra, klättra, simma, jaga, försvara sig/slåss mot fiender, bygga, bära… Inte enbart gå, springa, hoppa höjd, sparka fotboll eller kasta frisbee. Att träna ensidigt kan nämligen leda till belastningsskador liksom ett ensidigt arbete.

Det är återigen styrketräningen som jag vill lyfta fram i detta inlägg! En varierad, välportionerad styrketräning utförd med rätt teknik är den absolut bästa medicinen för kroppen. Då menar jag inte enbart i förebyggande syfte utan även som rehabilitering. Medans konditionsträning utmanar och stärker andnings- och cirkulationsorganen så utmanar och stärker styrketräningen kroppens muskulatur vilket har en hel massa positiva hälsoeffekter. Än mer med tanke på att människan börjar ”tappa muskulatur” redan efter 20-/30- års åldern talar för att en mår bra av att träna och upprätthålla sin muskelmassa eftersom denna process kan bromsas oerhört med styrketräning. Det samma gäller skelettets bentäthet som även påverkas av processer i kroppen med stigande ålder, speciellt för det kvinnliga könet… En kan ju fråga sig vad förtvinade muskler och ett skört skelett kan komma att ha för effekter på hälsan…

Dock är det ju helheten som bör tas i beaktande! Beroende på vad var och en har för arbete, hur aktiv en är med vardagsmotion, eventuella sjukdomar, kost och vila påverkar även resultatet av styrketräning. Ifall en lever i en stressfylld vardag där en inte ger sig tid för varken sunda kost intag eller vila så påverkas genast styrketräningens inverkan på kroppen… För vad händer t ex med muskler som inte får vila eller tillräckligt med näring? En kan fundera vad det händer med en bils motor ifall en bara kör, kör och kör utan att stanna för att tanka… Styrketräning ensamt ger heller inte det bestående hållbart goda resultat utan bör utgöra en del av helheten i variationen för välmåendets skull!

(Psssssst! Tar gärna emot tips på vad ni läsare vill att jag ska skriva om! Skriv era önskemål i kommentarsfältet eller skicka mig ett e-post! Tusen tackisar för det!)

Kommentera

