Då livets utmaningar blir till problem…

…är det dags att stanna upp för en liten stund och dra några djupa andetag. Kanske någon har lagt märke till att det varit rätt så tyst här på bloggen den senaste tiden? Orsaken till denna lite längre tystnad är att jag haft en hel del på G (som vanligt) men även en hel del sura äpplen att bita i. Jag har stött på den ena efter den andra mer tyngande utmaningen på arbetsfronten, något som dock hör en företagares arbetsliv till. Samtidigt har det i det privata livet hänt ett och annat mindre trevligt men även det är sådant som hör det riktiga livet till. Så varför klaga?

Det händer sig ibland att det hopar sig med händelser och utmaningar i ens vardag som kan kännas motbjudande, bittra och skrämmande. Vid sådana tillfällen gäller det att inte låta hela ens värld falla samman i mörker, alltså inte låta dessa några ”illasmakande” livshändelser dra krokben på en ute i det slaskiga vintervädret. Nej! Absolut inte!

Men vad göra då det känns som om hela universum skulle vara emot en?

Fortsätt leva såklart! En utmaning på livets väg betyder inte förbjuden körriktning som i trafiken, utan snarare kanske ett STOP. Med det menar jag att det kanske inte alla gånger lönar sig att gasa förbi det där STOP märket, utan stanna upp och försäkra dig om att det är säkert att köra vidare. Eller kanske att hela livet kan liknas vid varnings märket ovan också… Vore en rätt så realistisk liknelse tycker jag!

Hur som helst så är jag tacksam över att vara omgiven av en hel del goda själar som hjälper mig upp de gånger det känns som om jag snubblat magplask ute i slaskvädret. För alla er höjer jag en skål denna fredagkväll och önskar alla en riktigt trevlig helg!

2 thoughts on “Då livets utmaningar blir till problem…

  1. Tror nog inte att hela universum är mot dig. Men som jag förstår det på dig är att det är flera saker/händelser som är väldigt jobbigt för dig just nu. Jag tycker man får vara ledsen, deppig, arg och förtvivlad, Jag tror också att det är bra att anförtro sig till någon man litar på.
    Sedan, efter en tid, är det viktigt att släppa det som varit. Man behöver inte glömma eller förtränga. Att älta eller leva kvar i det där dåliga/negativa hjälper eller stärker inte dig. Sätt små delmål och försök sikta dit, misslyckas du så börja om eller omformulera delmålet. Sen försöker du omge dig av människor som är positiva, som ger dig ny energi. Gör saker som du tycker är roliga/givande. När du börjar må bättre kommer det positiva till dig. Du startar helt enkelt en ny positiv spiral.
    Jag är ingen psykolog eller beteendevetare. Jag är blott en vanlig människa som varit med om en omvälvande resa de senaste 5 åren. Många gånger har jag velat stoppa huvudet i sanden, bara ge upp men det är någonting inuti som väckt kämpalusten inom mig. Du får gärna besöka min sida och läsa om min historia.
    Hursomhelst önskar jag dig lycka till och hoppas det vänder för dig.

    Gilla

    • Tack för din kommentar 🙂 Detta inlägg skrev jag som sagt i mars, och liksom jag skriver har jag inte låtit det hela ta krokben på mig. Livet är mer eller mindre utmanande ibland, det är viktigt att komma ihåg, och alltså inte en orsak till att ge upp! Men ska självfallet besöka din sida!

      Liked by 1 person

Kommentera

