Balans i livet…

​…kan på bästa sätt beskrivas genom yin och yang tycker jag. Det var i samband med att jag påbörjade mina studier i medicinsk akupunktur hösten 2015 som jag kom att få en djupare förståelse i vad denna symbol egentligen stod för, mer än enbart balansen mellan gott och ont.

Yin och yang är en kinesisk symbol som är bekant för de flesta. Symbolen visar balans mellan två krafter vilka är varandras motsatser. Krafterna som symboliseras kan inte existera utan varandra vilket innebär att de är båda precis lika viktiga.

Enligt denna symbols filosofi finns det ingenting som är rätt eller fel! Det handlar snarare om balans, omvandling och beroende trots små som stora olikheter. Dessa två ”sidor” har en ständig växelvärkan där de turvis är dominerande men aldrig så att endera sidan skulle ta över helt! 

Enligt Yin och Yang kan allting i livet kategoriseras. Yin, den svarta sidan, är den kvinnliga och passiva ”urkraften” som bl a symboliserar jorden och månen, det mörka, det kalla och det fuktiga. Även bergen och skelettet hör till denna ”sida” av symbolen. Yang, den vita sidan, är den manliga och aktiva ”urkraften” som bl a symboliserar himlen, solen, det ljusa, det varma, det torra samt floderna och blodomloppet. Allt precis kan alltså kategoriseras och placeras i endera grupp men alltid med ett ”par” som jämvikt.

Jag försöker långt balansera mitt liv enligt denna filosofi, även då det handlar om träning och vila och mina kostval (balans mellan makronutrienterna kolhydrater, proteiner och fetter). Men det är framförallt i samband med jobbiga stunder och situationer som jag försöker använda mig av denna filosofi för att inte låta mig själv tryckas ner. Med jobbiga stunder menar jag motgångar av alla de slag i såväl vardags- som arbetslivet liksom förluster och onödig dramatik.

Drama är något jag aldrig gillat. Fortfarande upplever jag att jag inte får ut något av det, inte det minsta lilla. Det enbart suger musten ur mig och kostar mig energi som jag gärna spenderar på annat. Situationer då en känner sig sårad, illa eller orättvist dömd och behandlad kan lätt erövra ens sinnesstämning och ordagrant förstöra hela ens dag oberoende hur mycket gott en har att luta sig tillbaka på. Dock har jag kommit till insikt om att allt detta ”mörker” i vardagen trots allt behövs för det att jag som person inte ska stagnera i detta nu, utan snarare ständigt bygga mig starkare. Jag har trots allt två val, 1.låta det negativa ta över större delen av hela mig och mitt, eller 2.se negativtet som ett slags gödningsmedel för min positivitet. Hur lustigt det än må låta så vill jag även likna detta vid musklernas reaktion på styrketräning! I samband med styrketräning bryts musklerna ner för att sedan under vila kunna växa sig starkare inför nästa träningspass. I samband med dramatik orsakad av någon annan person behövs det att en tar en paus från personen i fråga för att senare kunna möta upp människan med en annan inställning. Sinnet växer sig starkare, en lär sig förstå hur andra personer fungerar och även varför de agerar som de gör i olika situationer.

Vi är alla olika vilket redan det innebär en ständig yinyang dynamik människor emellan! En kan välja att umgås med eller undvika andra personer och lättast gör en i att acceptera varandra och våra olikheters existens! 

Kommentera

