Matlådor…

…och planering av dagens kost intag är inte något enbart ämnat fitness-atleter. För mig hör förberedelser av matlådor till den alldagliga kvälls- eller morgonrutinen och med det även en översikt över dagen med förhandsbestämda måltidstider. Jag ser alltså över min dag och prickar in tider för mellanmål, lunch och middag.

Kanske att någon nu tänker ”Suck och stön, så omständigt! JAG har då minsann inte ork eller lust och allra minst tid att lägga sådär mycket tid på matlagning varje dag!!!”(?) Detta hör i alla fall till de vanligaste kommentarerna jag ofta stöter på då jag besvarar någon angående min kosthållning. En annan kommentar är ”Jag AVSKYR att laga mat!!! Det är det värsta/tråkigaste jag vet!!! I Know,  jag ljuger inte då jag säger att jag själv har haft de här tankarna en gång i tiden! Men det var innan jag visste vad jag egentligen talade om!

För som med allt annat handlar det helt enkelt om ens inställning till saker och ting och vad en är beredd att göra för att 1.Må bra och 2.Få resultat! Orsaken till att jag för x antal år sedan började intressera mig för min egen kosthållning var att jag dagligen led av trötthet och sötsug, båda tydliga tecken på näringsbrist. Allt eftersom jag läst in mig på ämnet kost och till på det studerat till kostrådgivare har jag provat och experimenterat mig fram för att idag kunna konstatera att planering och sunda kostval faller mig naturligt in. Det kräver mig ingen extra energi att fixa matlådor för det hör till min vardag, liksom att storhandla 2 gr i veckan och fixa storkok 2 gr i veckan. Det hela kräver lite planering men sparar enormt mycket tid och energi! För jag har absolut inte tid att stå och kocka en timme per dag då mina arbetsdagar ofta sträcker sig från kl.7/8/9 på morgonen till kl.20/21 på kvällarna med några enstaka hål mitt på dagarna. Matlådor och veckoplanering gör alltså min dag/vecka mycket lättare och mer avstressad eftersom jag vet att jag äter tillräckligt för att orka med arbetsdagen och mina träningspass och jag upplever resultat av att träna! Trötthet och sötsug infaller ytterst sällan, bara om jag inte ätit tillräckligt och med jämna mellanrum.

Det att en gör hälsosamma kostval handlar inte om bantning! Det handlar om att ta hand om sig själv, att värna om sin egen hälsa, något som för människan borde vara en naturlig sak för överlevnad! För än en gång är inte det viktigaste det hur en ser ut på utsidan, utan hur en känner sig!!! Full av energi vs. energi lös,  pigg vs. trött, lätt i kroppen vs. tung i kroppen, fräsch vs. ofräsch. .. Dessa fysiska känslor utgör sedan grund för våra övriga handlingar i vardagen, motivation och prestation! Det att dessutom utsidan blir formad till ens fördel är bara en bonus på vägen!

2 thoughts on “Matlådor…

  1. Älska matlådor o foodprep! Jag tycker precis lika, så skönt att preppa ordentligt o samtidigt se till att få bra mat i sig. OCH slippa stå vid spisen varje kväll!

    Gilla

Kommentera

