Att finna sig i nuet…

… är något som åtminstone jag upplever utmanande och måste jobba mycket hårt med. Största delen av mitt liv har jag varit mycket målinriktad och därför handlat långt enligt de mål jag lagt upp för mig själv beträffande utbildning,  jobb och karriär. Då ett mål uppnåtts har jag ganska direkt fastslagit ett nytt, om möjligen inte redan innan ett mål avklarats… Vet att detta för någon kan låta som ett stressigt liv och javisst, till en del nog kan jag medge, speciellt då en kommer på sig själv med att jonglera tio bollar i luften då i själva verket åtta vore mer en tillräckligt…

Bild av Silje Werner

Tids nog har dock också jag stött på verkligheten och kunnat konstatera att en inte alltid kan veta vad som komma skall. Desto äldre jag blivit och liksom alla andra stigit in i vuxenlivet har jag fått lära mig att en själv ensam inte bestämmer hur framtiden kommer att se ut, ingen skillnad hur mycket en än vill eller försöker. Därför gör en bäst i att acceptera nuet, njuta av det som är nu, tillåta sig själv att drömma stort och låta tiden visa vad den har att erbjuda. En vinner inget på att säcka ihop av besvikelse och tänka varför gjorde jag si och inte så utan istället sopa av besvikelsen från sina axlar och fortsätta traska på stigen framåt om än i en annan riktning…

Vet att jag får det hela att låta lätt som en plätt men vill inte på något vis påstå att det hela skulle vara enkelt. Jag är som sagt 27 år själv och upplever det hela mycket utmanande och vet att jag inte är ensam om den tanken. Är trots allt nöjd med att jag ens kommit så långt att jag kan försöka uppskatta nuet, hur lustigt det än kan låta ”att försöka”… Har fortfarande på min årliga önskelista till julgubben den där spåkulan som jag aldrig fått och knappast någonsin kommer att få, men överväger att stryka den från min lista. En klok person fick mig nämligen att inse att en spåkula istället för att få ens framtid att kännas säker tvärtom skulle kunna spolera hela ens liv. Dels skulle det inte finnas några avlägsna drömmar att sträva efter att förverkliga, och hur skulle en reagera då kulan visade något en inte önskade se i sin framtid . .. Vad tror du? Värt att tänka på vill jag påstå!

Kommentera

