Träning gör en mera stresstålig!

Tänkte så här söndagen till ära dela med mig av lite mer information vad beträffar träning och dess magiska effekter på oss människor! Visste du nämligen att såväl uthållighetsträning som styrketräning har betydande effekter och inverkan på hur en tål och hanterar stress?

Stress i sig är en gammal egenskap som lever kvar hos människan från den tiden då våra förfäder hade som fördel för överlevnaden att lätt kunna varva upp.  Primitiva impulser som fight-or-flight behövdes då för att snabbt kunna utveckla styrka att slåss mot fiender, rädda sig från vilda djur, tävla om mat eller kärlekspartner. Hjärnans stressmotor (amygdala) varvade då upp systemet vilket bland annat innebar utsöndring av stresshormonet kortisol, och genast då ”faran var över” tog hjärnans stressbroms (frontala loben och hippocampus) över och lugnade ner systemet…

Dagens människa måste dock vara stresstålig för att överleva då hot och faror ständigt lurar kring hörnet av mer psykisk art. För många innebär vardagen en hel massa påfrestningar i dagens prestationskrävande samhälle, något som medfört att stressmotorn hos många varvar på utan nedvarvning av stressbromsarna. Detta medför att en ständig utsöndring av kortisol leder in oss i stressens onda cirkeln där stress föder stress med mindre önskvärda komplikationer.

Hur kan då träning göra oss mer stresståliga? Eftersom träning i sig innebär en form av stress för kroppen innebär det även ökade kortisolnivåer under själva aktiviteten. Vid uthållighetsträning leder detta till att hjärtat slår snabbare och hårdare och puls och blodtryck stiger. Regelbunden träning medför att kortisolet successivt ökar allt mindre under varje träningspass och sjunker därtill mer och mer efteråt. Genom att regelbundet träna olika form av uthållighetsträning  kommer kortisolet att öka allt mindre även när du stressas av andra orsaker än enbart träning! Träning  lär alltså kroppen att inte reagera så starkt på stress! Dessutom stärks stressens bromspedaler av träningen i o m en förbättrad blodförsörjning och syresättning. Summa sumarum klarar en bättre av att möta och tackla olika hinder och motgångar i vardagen.

Styrketräning inverkar också det på stresståligheten genom att bidra med ökad muskelmassa (ifall en tränar på rätt sätt…). Musklerna fungerar nämligen som ett slags stressreningverk, detta genom att ett ämne som finns lagrade i musklerna neutraliserar ämnet kynurenin som bildas vid stress och som annars kan vara farligt för hjärnan. Alltså ännu en god orsak till att styrketräna och sträva efter mer muskelmassa! Halleluja ! !!

Med detta kan en än en gång konstatera att träning och motion definitivt är bästa medicinen för kropp och knopp! God fortsättning på söndagen everybody! 

PS! För den som finner ämnet intressant rekommenderar jag starkt boken jag läser på bilden ovan! Hjärnstark – Hur motion och träning stärker din hjärna skriven av Anders Hansen . 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s