Styrketräning & seniorer

Här har det varit mindre livat! Kan ännu bara konstatera att tiden spinner fram i högsta hastighet då jobb och husrenovering fyllt alla mina sju dagar i veckan. Men tids nog kommer det komma lugnare tider då en kan sätta sig ner och blicka tillbaka, andas djupt och njuta av det en åstadkommit. Inte sant?

Men trots denna litet mer hektiska period så lider jag ingen nöd. Till min stora lycka har jag äran att jobba med en hel del underbara personligheter,  och en av dem har gett sitt samtycke till att medverka i dagens inlägg, därav rubriken på detta inlägg!

Detta är Märtha, 70 år (inom kort 71) gammal och min äldsta Pt-kund! Märtha är för mången en stor inspiration, inte minst för mig själv. Hon bevisar klart och tydligt att ens ålder inte är ett hinder eller ett sista datum, speciellt inte då det kommer till träning och framförallt styrketräning.

Styrketräning är inte en gren enbart ämnad fitness atleter, något som många verkar tro och ofta tar som bortförklaring till varför en inte tränar styrka eller än mindre har planer att börja. ”Jag är ingen fitness atlet och kommer heller inte bli det” är mothugg jag ibland kan stöta på i mitt arbete. Till saken hör att styrketräning inte bara är en olympisk gren liksom också löpning och simning, utan ett verktyg till rehabilitering och kroppens bästa medicin för att hållas frisk och stark genom hela livet. I vår moderna stillasittande och passiva värld  ådrar vi oss huvudsakligen skador i våra stöd- och rörelse organ (däribland nacke och skuldror) på grund av muskelsvagheter och -obalanser, något som endast kan förebyggas och botas med rätt typ av styrketräning. 

För en äldre person bidrar styrketräningen också till att tänja på åldrandet eftersom våra kroppar genomgår en hel del förändringar med stigande ålder. Ett betydelsefullt exempel är att en mellan 20- och 80-årsåldern i genomsnitt tappar ca 40 % av befintlig muskelmassa, varav 30 % försvinner mellan 50- och 80-årsåldern. En förstår kanske då följderna på hälsan och livskvaliteten ifall den befintliga muskelmassan är liten redan från början… Därtill lagrar muskulaturens celler en av kroppens allra viktigaste antioxidanter glutation som spelar en viktig roll vid reparation av skador och återhämtning efter sjukdom. Har man stora och vältränade muskler har man således ett stort förråd av glutation och kan snabbare bli återställd efter en skada eller en operation.

Fotograf: Silje Werner

Styrketräning är alltså så mycket mer än bara en fitness-gren och det är absolut aldrig för sent att börja. Vi ses på gymmet!

Kommentera

