Ekenäs höstmarknad & sockerfylla

Och vips så var det söndag igen! Har nyss kastat mig på sofflocket och pustar nu ut efter en hel dag fylld av 60-års kalas, jobb och matförberedelser. Klockan talar för läggdags men innan jag kan få ro att gå och lägga mig så måste jag bara få skriva ett inlägg tillägnat Ekenäs höstmarknad! Hade tänkt göra det redan på fredagen men ack nej tiden ville inte räcka till, så jag skriver nu istället!

Varför jag känner att Ekenäs höstmarknad är värt ett eget inlägg beror på dess charm! Jag tycket det är synd då många anser att höstmarknaden är onödig… Kommentarer som Där säljs ett och samma varje år, Där säljs då bara skräp och Vad gör nu en fara dit och trängas med folk är tråkiga att höra.

För mig är höstmarknaden något speciellt eftersom det är en av få ”traditioner” som fortfarande lever kvar från när jag var liten. Jo, mycket ser lika ut för varje år, vilket är en del av marknadens charm. Härligast är trots allt att det samlas mycket folk på en och samma plats. En träffar på människor som en kanske inte sett på en tid då många kommer ”hem” från sina studieorter eller nya hemområden för att gå på marknaden. Dessutom kan en äta rysligt god thaimat på denna tillställning, och sötsaker smakar alltid lite extra gott där! Nytt för mig detta år var olika smaker av chokladlakrits, ljuvligt goda! De bäddade minsann för en riktigt ordentlig sockerfylla, och efter att jag kalasat på såväl thaimat som dessa så hade jag det aningen tufft att komma igång till vattengympan jag höll på torsdagen. Ett riktigt sockerrus vill jag påstå med benen tunga som bly och huvudet som i en tunna, men det var det nästan värt! En skön avstickare från vardagen för min del trots allt!

Kommentera

