Utevistelse & höstmörker

Allt eftersom september närmar sig sitt slut blir den ljusa stunden av dagen bara kortare. Det är i dessa tider som många, även jag själv, tappar lite motivationen vad beträffar utomhusträning eftersom det känns som om det är mörkt hela tiden då den ljusa stunden för många innebär arbetstid. Men åter en gång är det skäl att skaka om sig själv lite och ändra fokus!

Än en gång handlar det om den så starka tankekraften och vilken enorm inverkan ens sätt att tänka har på hela ens personlighet, humör och ens sett att handla,  för att inte glömma ens sätt att se på saker och ting. Ifall en väljer att bara se det där mörkret om morgonen,  liksom om kvällen,  då bäddar en bara in sig i ett dystert dunkel. Vad finns det för belägg för att exempelvis beskylla mörkret för att en har så svårt att vakna om morgonen? Ska det där mörkret, liksom regnet jag skrev om i ett tidigare inlägg, få ta den där sköna uppfriskande upplevelsen ifrån dig som en promenad eller länk annars skulle ge dig?

Som hundägare får jag en liten hjälp på traven att söka mig ut om morgonen,  vilket jag är tacksam över. Visst, det börjar vara allt kyligare om morgnarna, men liksom mot regnet finns det även kläder mot kylan. Något av det bästa med morgonpromenaderna i dessa tider ifall en har möjlighet att söka sig ut mellan klockan sju och åtta är den skarpa kontrasten som hinner ske i takt med att solen stiger upp. En startar i mörkret men återvänder i ljuset och himlen bjuder på vackraste nyanserna av färger.

Eftersom jag gillar att gå långa promenader, eller jogga, med hundarna men själv för tillfället är bosatt i Snappertuna där ”gatubelysning” är en bristvara så väljer jag att åka in till Ekenäs de tidigare morgnarna. Jag medger, jag har respekt för mörkret och rör mig ogärna ensam i mörker, men låter det ändå inte hindra mig från något som jag vet att jag mår bra av. Det handlar om att prioritera, inte sant?

Kommentera

