Fredags”mys”

Vad innebär egentligen fredagsmys? Visst, som namnet säger så betyder det såklart att en har en mysig fredag, men alla har vi lite olika uppfattning om vad som egentligen är så att säga mysigt en fredag.

Det första en kanske kan komma att tänka på är att bara ligga i soffan, ensam eller tillsammans med någon annan, och slappa framför en bra eller mindre bra film med största chipspåsen eller något annat ”gott” vid sin sida. Eller? 

För mig innebär i fösta hand fredagsmyset att jag är hemma i mitt eget hem! I dessa höstvindar innebär det också att jag lyckas komma lös från jobbet i någorlunda tid så att jag bra hinner en sväng via affären innan det börjar bli allt för mörkt ute. Då kan jag nämligen avnjuta en eftermiddags-/kvällspromenad med hunden i solnedgången som igår var alldeles ljuvlig! (Men svår att fånga på bild dock…Vid ruinerna fick vi dessutom följetåg av lite fler fyrbenta figurer.)

De rosa molnen i kombination med de grant gul/orange färgade trädtopparna av den sjunkande solen var minsann en vacker och avkopplande syn.

Efter en sådan promenadtur känns det lockande att kasta ihop något enkelt och gott som fredagsmys middag. Igår fick det bli fyllda paprikor, innehållande rikligt kryddad köttfärs, serverat med grönsaker, gräddfil och nachos! Mums!

Sist men inte minst tycker jag att fredagsmys ska vara något spontant! En gör alltså bara det som faller en in en fredagkväll efter jobbet! Eller vad tycker du?

Kommentera

