Omelett, enkelt sunt & gott

Matlagning är något som mången kanske upplever motbjudande och som en stressfaktor i vardagen. Det kan kännas omständigt att först fundera ut vad en ska kocka, sedan besöka mataffären för att handla hem alla ingredienser, vartefter det är klart att börja tillreda maten. Kan tänka mig angsten som matlagning ger upphov till speciellt om detta är en process som upprepas varje dag. Därför förespråkar jag storkok och matlådor, men det ska jag återkomma till i ett skillt inlägg.

Idag tänkte jag däremot tipsa om en av de enklaste maträtter för alternativt lunch eller också middag, nämligen omeletten. Den är min största räddare i nöden, om det så handlar om att jag står där i matbutiken med inga som helst idéer om vad jag ska laga för aptitligt eller ifall jag är hemma med noll intresse att ta mig till affären. Oftast finner en de väsentligaste ingredienserna i det egna skafferiet.

Inledningsvis hackar jag alltid färdigt de ingredienser jag vill fylla min omelett med. Till min personliga favorit hör en blandning av champinjoner,  purjolök, zucchini, röd paprika och körsbärs tomater. Dessa ingredienser  (förutom tomaterna) fräser jag ca 5 min i en stekpanna med lite smör, vartefter jag kastar med körsbärs tomaterna med blandningen och låter allting fräsas ytterligare ca 2 min.

Som bas för två portioner omelett blandar jag alltid 4 hela ägg samt 2 äggvitor. Dessa vispar jag ihop undertiden grönsakerna och svampen fräser i stekpannan och blandar med en hel del kryddor enligt smak och tycke (svartpeppar, oregano, cayennepeppar. ..). Då fyllningen fräst klart drar jag ner värmen under stekpannan och häller över äggröraran och låter det stelna, gärna under ett lock ifall en har något av passlig storlek för stekpannan. Ibland ringlar jag dessutom en näve riven hårdost över omeletten som får smälta och ger lite extra smak.

Lätt som en plätt och super gott tycker jag!  Och bäst av allt, sunt och mättande!

Kommentera

