Busy week & Tough Viking 

Dagarna bara rusar förbi, vilket också betyder att lördagen närmar sig med stormsteg. Speciellt för denna lördag är att jag tillsammans med min sambo och storebror ska åka in till Helsingfors för att delta i det urroliga hinderbaneloppet Tough Viking.

Själv deltar jag i loppet för tredje året i rad, och ser lika mycket fram emot detta års race liksom de två tidigare åren. Orsaken till mitt stora intresse för hinderbanelopp är det mångsidiga fysiska krav ett sådant lopp ställer en inför. Förutom att en bör vara uthållig så utmanas även spänst, smidighet och styrka, och för att inte glömma ens mod. Loppet passar alltså utmärkt till att ha som mål ifall en söker inspiration och pepp till sin träning.

Ifall en är intresserad av att kolla vilka hinder banan bjuder på detta år finns banan presenterad på Tough Vikings egen hemsida och Facebook. Själv föredrar jag däremot att möta banan och dess hinder ovetande om vad som komma skall. Det hela blir så mycket mer spännande på det viset och ännu mer utmanande. Mitt mål är heller inte att ta mig genom banan på någon viss tid, utan snarare att möta alla hinder och fixa dem en efter en.

Bilden tagen 2014 då jag deltog i loppet för första gången.

Mitt råd till den som funderar på att kanske delta i ett Tough Viking lopp eller liknande (exempelvis Superior Race) är att träna så mångsidigt som möjligt under ett år innan för att förbereda kropp och knopp. Löpning, styrketräning, varierande grupp-pass på gymmet, backträning…Allt är av nytta och kommer förbereda dig inför loppets och hindrens fysiska krav och fungera skadeförebyggande. Ifall du däremot råkar stå inför lördagens race och konstaterar att det inte blivit desto mer tränat, då är mitt råd till dig att bara ge järnet! Attackera hindren, tveka inte! Självklart bör en lyssna till sig själv och sin kropps signaler,  men ifall ett hinder endast skrämmer dig, ATTACKERA! 

Kommentera

