Nacho plate & gymhäng

Hösten har minsann sparkat igång riktigt ordentligt nu, vilket innebär ett fullspäckat schema av såväl jobb som deltidsstudier. Eftersom vardagarna bara rusat förbi har jag därför dragit i handbromsen under helgen och unnat mig av det goda i såväl matväg som sällskap. Det är nämligen viktigt att kunna stanna upp för en stund då tiden spinner som mest och rent ut sagt strunta i alla ”måsten”. För jag kan definitivt lova att en gör ett bättre arbete ifall en givit sig själv en liten bit av den så dyrbara tiden.

Lördagskvällen till ära fixade jag en nacho plate som jag och sambon kalasade på till filmen Teenage mutant ninja turtles, Out of the Shadows. En helt underbar kombination vill jag påstå (ännu som vuxen hör de muterade sköldpaddorna till mina stora favoriter). Vid första åtanken vill en kanske kategorisera nacho plate som värsta skräpmaten, men bortsett från nachosarna så kan även denna rätt få en mycket hälsosammare touch bara en är villig att fixa och greja så mycket som möjligt själv i köket. Då menar jag främst att en bör välja bort de färdiga kryddblandningarna för köttet som bara gömmer en hel massa onödigt socker och salt, liksom den köpta salsan och guacamolen. Förutom att dessa produkter med sitt dolda innehåll triggar en till att vilja äta mer och mer, så innehåller de ej heller alla de från ett hälsoperspektiv sunda färska örter och kryddor som en själv kan välja att blanda i en egen röra. Vitlök exempelvis är bl a rik på antioxidanter och har en antiinflammatorisk effekt, samtidigt som den också ökar förbränningen. Detsamma gäller chili som också har en inflammationsdämpande effekt samt ökar förbränningen. God smak, stärkt immunförsvar och ökad förbränning, det låter ju inte allt för pjåkigt! Eller?

unnamed (2)

Köttet kryddade jag ”hett” med cayennepeppar, paprika-/chilipulver, svartpeppar, oregano, vitlökspulver och lite salt, och följande recept följde jag för salsan och guacamolen. Hur gott som helst tillsammans med en hel massa hackade grönsaker (majs, rödlök, paprika, gurka och tomat) och lite riven ost.

Söndag förmiddag gav jag mig tid för lite gymhäng i gott sällskap! Det goda sällskapet stod Fia för, och tillsammans gav vi våra ben och rumpor en rejäl omgång! Garanterat det bästa sättet att umgås på enligt min mening! 

unnamed (1)

Med dessa njutningar bakom mig är jag laddad för den kommande veckan som kommer kräva en hel del planeringar och prioriteringar! High five för det!

Kommentera

