Måndag!

Måndagar betyder ju helt enkelt bara en sak! Det är början på en ny vecka vilket bjuder på nya möjligheter! Eftersom hösten står och lurar kring hörnet har tempot småningom börjat komma igång igen på arbetsfronten, vilket för mig inneburit en hel dags vistelse på mottagningen i Active Sport Club i arbetets tecken. Men inte kan en klaga då en trots allt har lyckan att jobba i en gym-miljö med alla dess positiva och aktiva gymmare och motionärer.

unnamed

Denna måndag har för mig även inneburit en nystart i gymträningen vill jag glatt påstå. Det var riktigt skönt att få greppa tag om vikterna igen efter ett frivilligt träningsuppehåll på 1,5 vecka. I och med att jag hållit semester från instruerandet av grupptimmar valde jag att dessutom hålla semester från den egna gymträningen för att låta kroppen återhämta sig riktigt ordentligt och med det ladda krafter inför hösten. Känner att pausen minsann varit välbehövlig, och kroppen svarade mycket bra på morgonens ben-/rumpa-/nedre rygg-pass. Var dock aktsam med vikterna för att inte riva i för hårt efter detta uppehåll och fokuserade istället på att väcka ben, säten och nedre rygg med styrketräning inriktad på uthållighetsstyrka. I morgon väntar ett motsvarande pass för övre kroppen.

unnamed (1)

Att hålla paus från tränandet utan att det behöver vara på grund av sjukdom är något som jag vill uppmuntra var och en annan sportfone till där ute! För faktum är, ifall en inte visste det redan, att det är under vilan som kroppen bygger och formar sig enligt träningen den blivit utsatt för. Enkelt sagt, det är under vilan som vi utvecklas mot det mål vi tränat för, om det så handlar om att bli snabbare, starkare eller mer uthållig. Detta är orsaken till varför det också är viktigt med en eller två vilodagar i veckan. Dock räcker det inte i det långa loppet ifall en tränar mera aktivt att bara hålla dessa enstaka vilodagar i veckan för att kroppen ska ha tid till att återhämta sig, utan med jämna mellanrum bör kroppen helt enkelt få en brake! En kan heller inte räkna med de uppehåll från träningen som orsakats av sjukdom eller skada som en återhämtande träningspaus! Kroppen har nämligen under ett sådant uppehåll fullt upp med att städa upp efter skadan eller immunförsvarets nederlag, varför exempelvis byggandet av muskulatur får vänta tills det att kroppen repat sig på basnivå.

Så när höll Du senast en paus i tränandet? Ifall det är mer än tre månader sen sist rekommenderar jag dig att ge det ett försök!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s